Sablon megoldások kíméljenek

blog-image

Gratulálunk, helyes a válasz! … Rossz válasz! … Próbálja újra! … Ezt elkapkodta! Ha látott már e-learning tananyagot, akkor valószínűleg a fenti mondatok legalább egyikével is találkozott már. Vajon mekkora hozzáadott pedagógiai értékkel bírnak? Gratulálunk, helyes a válasz…nem sokkal.

Az értékelés fajtái:

Egy e-learning kurzus elengedhetetlen része az interaktivitás, hiszen aktív részvétel, bevonódás nélkül a tanulási folyamat nem lehet hatékony. Ha a tanulónak a tanulás során valamilyen tevékenységet kell végrehajtania, akkor elengedhetetlen, hogy visszajelzést is kapjon a teljesítményéről.

Az értékelés két leggyakoribb formája a minősítő / szummatív (általában jegy, százalék egy szakasz végén) és fejlesztő/ normatív (általában szöveges, az oktatási folyamat során) értékelés. Ebben a cikkben csak a normatív értékeléssel szeretnék foglalkozni, amelynek fő funkciói a visszacsatolás és a hibák azonosítása; így a továbbiakban a visszajelzés kifejezést ebben az értelemben használom.

Mire is jó a visszajelzés?

  • Irányt mutat – újra hangsúlyozhatjuk a tanulási célokat, és megmutathatjuk, hogy a tanuló, hol tart a célok elérésében.
  • Motivál
  • Segít a hibák feltárásában – egyénre szabott.
  • Bemutatja a választások következményét – sokkal jobban rögzülnek a helyes válaszok, ha megmutatjuk a rossz és jó válaszok következményét.
  • Új nézőpontokat ad(hat) a témához

Ezen pontok fényében már tisztábban látjuk, hogy miért nem tudják betölteni a visszajelzés egyik funkcióját sem a semmitmondó, sablon “visszajelzések”. A cikk elején felsorolt szabvány mondatoknál még egy magában álló zöld pipa vagy piros iksz is sokkal célravezetőbb, hisz kiderül belőlük, hogy helyes-e a megoldás, viszont nem terhelnek senkit a felesleges olvasással.

Milyen a jó visszajelzés?

  • Nem csak a hibákat emeli ki, hanem a jó dolgokat is, hisz ezek sem minden esetben tudatosak.
  • A hiba tényével kezdjük, folytassuk a miértjével, majd térjünk rá a következményekre. Ezután “térítsük vissza a tanulót a pályára”: hozzunk be új nézőpontokat, példákat.
  • Jó megoldás lehet, ha a következmények taglalása közben a történet egy szereplője mondja el a visszajelzésnek szánt szavakat. Pl. egy elképzelt munkavédelmi feladatban rosszul döntünk, és a visszajelzés szövege szerint az orvosnál kötünk ki és az orvos int figyelmességre minket.
  • Ne a tanulót értékeljük, jellemezzük, hanem a kérdésre adott válaszát.
  • Ne vonjuk le a tanuló helyette a konklúziókat, ha maga a következmény is lehet a visszajelzés. Pl. egy szimulációs feladatban indexelnünk kell egy gépjárművel, de a tanuló az ablaktörlőre karjára nyom, többet ér, ha bekapcsol az ablaktörlő egy visszajelző mondatnál, miszerint “Rossz válasz, ez az ablaktörlő”.

Forrás:

Moore, C. (2013, January 29). Feedback in elearning scenarios: Let them think! Training Design - Cathy Moore. https://blog.cathy-moore.com/2013/01/feedback-in-scenarios-let-them-think/

Wiggins, G. (2020, October 15). 7 Key Characteristics Of Better Learning Feedback. TeachThought. https://www.teachthought.com/pedagogy/7-key-characteristics-of-better-learning-feedback/

Cseh Ágnes Gabriella: A tanulói értékelés széles körű értelmezése a gyakorlat számára. (2012, August 8). Taní-Tani Online. http://www.tani-tani.info/082_cseh

Szerző: Tóth Mariann